top of page

מהי רפואה משלימה בבעלי חיים? מתי וכיצד ניתן לטפל?

השימוש בדיקור בבעלי חיים החל בשנת 650 לפנה"ס לערך אז פורסם הטקסט ה וטרינרי הראשון לדיקור.כבר אז תיארו הסינים בדיוק היחודי להם אבחון של מגוון רחב של פתולוגיות וצורת הטיפול בהן. מטרת הטיפול בדיקור היא להחזיר את הגוף לאיזון. כמובן גם בתחום הוטרינרי נעשים היום מחקרים, כשחלק גדול מהם מתרכז ברפואת הכאב ,בשיטות הרדמה, בפתרון איזון אנדוקרינולוגי, בפתרון בעיות אלרגיה ובהעלאת הרמה החיסונית ואיכות החיים בחיות סופניות.

בהרבה מקרים בעלי החיים  סובלים מתחלואות שמקורן בגזעים שונים שפותחו על-ידי האדם, בתפקידים שונים, אותם ממלאים בעלי החיים  או בגורמים סביבתיים. אותן תחלואות יכולות להתבטא בצורה פיזית כגון בעיות שונות במערכת העצמות (היפ-דיספלזיה בכלבים בינוניים וגדולים ופריצות דיסקים שמאפיינות לרוב כלבים   בעלי מבנה גוף מאורך ונמוך, גזעים פחוסי פנים, כמו השארפיי, שסובלים רבות מבעיות עיניים ועור.

 קימות גם בעיות בצורת התנהגות של החיה, לרוב על רקע רגשי (תוקפנות, הרס רכוש, עשיית צרכים לא מבוקרת).

חשוב להדגיש שהרפואה המשלימה אינה באה להחליף את הרפואה הוטרינרית אלא, כשמה כן היא ? משלימה. יתרונה בכך, שהיא מציעה אלטרנטיבה במקרים בהם הטיפול המערבי כרוך בסיכונים (ניתוחים בעלי אחוז הצלחה נמוך, מתן סטרואידים ממושך..),


הסינים ערכו מיפוי מדויק של המרידינים אצל כל סוגי בעלי החיים, את המפות האלה  ניתן למצוא במגוון מקומות וספרות מקצועית.


אופן הטיפול בחיות

בישראל המטפל בדיקור בבע"ח הוא מי שהשתלם במכללות השונות לדיקור בבע"ח ולא בהכרח וטרינר.

בטיפול בחיות ישנה לעיתים בעיתיות כשהן אגרסיביות מטבען ולכן הרבה מטפלים מעדיפים לעשות זאת  בהרדמה מלאה.אישית אני חושבת שאפשר להרגיע את בעל החיים האגרסיבי בדיקור וכי כל הפילוסופיה שעומדת מאחורי הדיקור מנוגדת להיותו מורדם במשך הטיפול. ישנם מצבים שבהם משתמשים  במוקסה ,או בגירוי חשמלי בתדרים שונים.אורך התדר תלוי בחומרת המצב ורמת הסבילות של החיה. לעיתים  טובלים את המחטים בתמיסה הומוטוקסיקולוגית* במקרים אחרים ניתן לשלב הזרקה של תמיסות הומוטוקסיקולוגיות בנקודות הדיקור. את החומרים ניתן לבחור ולכמת בקינסיולוגיה.


תדירות הטיפול

לעיתים במיקרים אקוטים ניתן לחזור על הטיפול כל יום או מספר פעמים בשבוע הראשון.אחר כך התדירות יורדת לשבועית דו שבועית חודשית ותלת חודשית .


תאור מקרה

חומה,כלבה מעורבת מסוג טרייר מעוקרת בת 15 שנים.

תלונה עיקרית:משתינה מדי פעם בלילות בתוך הבית תרופות לבריחת שתן שניתנו לה לטפל בבעיה לא הועילו.

אלרגיה למזון ,הבעלים נותנת לה מזון רפואי היפואלרגני.ליקוק אובססיבי בכפות הרגלים או לחלופין מלקקת רהיטים.בוכה ארוכות  בערבים בכדי לקבל ליטופים ותשומת לב.

בשתן שנשלח  לבדיקת מעבדה לא נמצאו קריסטלים ולא כל ממצא פתולוגי .

בדיקות הדם גם היו בנורמה.

לפי התשאול מצבה של חומה מיצג את התיאור הבא: Yin deficiency

Qi Deficiency Spleen Deficiency and Kidney Deficiency

False heat.

תדירות הטיפול

במקרה הזה פעם בשבוע.

תוצאות נראו כבר לאחר הטיפול הראשוני  הכלבה לא עשתה שתן באותו השבוע וגם הגירוד  פחת.לאחר הטיפול השלישי הכלבה חדלה לילל ודרשה תשומת לב במידה .


לסיכום

רבות סופר על היעילות בטיפול בדיקור במקרה זה מופע כרוני שגרם להורדת איכות החיים של הכלבה ודיירי הבית נפתר .



* הומוטוקסיקולוגיה היא שיטת טיפול טבעי, העוסקת בקשר בין האדם ורעלנים שונים הפוגעים בבריאותו. מדובר בגרסה מודרנית של ההומיאופתיה והיא באה לגשר על נתק שנוצר בין ההומיאופתיה הקלאסית המסורתית, לבין המדע המתפתח והידע המדעי שנצבר במרוצת השנים בתחומי הביולוגיה, הכימיה, הביוכימיה והפיזיקה, וכמובן- הרפואה המודרנית. השיטה משלבת מידע מעודכן בביוכימיה, פיזיולוגיה ופתולוגיה, יחד עם ידע וניסיון רב שנרכש במשך שנים רבות בהומיאופתיה הקלאסית. תרופות הומוטוקסיקולוגיות משלבות מרכיבים מכל עולם החי, הצומח והדומם, כגון: תמציות צמחים, מרכיבים אורגאנותרפיים, מינרלים, נוסודות (nosodes), קטליזאטורים ביוכימיים ועוד. השיטה פותחה לפני כ-70 שנה על ידי ד"ר רייקביק בגרמניה שהמשיך לפתחה ולשכללה עד תחילת שנות השמונים. על פי גישה זו, האורגניזם האנושי חשוף משך כל שנות קיומו למגוון רחב של רעלנים (טוקסינים), איתם הוא מתמודד בדרך כלל בהצלחה רבה ומפריש אותם מהגוף מבלי שנחוש בכך כלל. נטרול זה מתבצע בעזרת מנגנונים שונים בגוף ונעשה בעיקר ברמת איברי ההפרשה כמו כבד, כליות, עור, מערכת הנשימה וכו'.


bottom of page