top of page

מהם בלוטות האנליות בבעלי חיים?

בביקור השוטף אצל וטרינר חשוב לבדוק גם נושא בלוטות האנליות.

בלוטות אנליות או שקיקים אנליים = בלוטה מעין מפעל כימי קטן, שמפיץ חומרים כימיים שונים , המהווה חלק חיוני וחשוב בפעילות תקינה בגוף החיה. הנוזל המופרש מבלוטות אלו נועד לסימון טריטוריה, כאשר נוזל מאין זה יצטבר באזור פי הטבעת ובזמן שהחתול או הכלב "יתפנו" יופעל לחץ על שרירי פי הטבעת וכתוצאה מאותו הלחץ ישתחרר אותו נוזל שהצטבר ומתפנה בנוזל חדש. בלוטות אלו מתרוקנות ומתמלאות באופן טבעי וקבוע.


בלוטות האנליות משותפות להרבה יונקים בניהם חתולים וכלבים גם הבואש מצויד בזוג בלוטות אנליות המלאות בדרכ' בנוזל מצחין, הבואש למד לשלוט בבלוטות אלו באופן שהפך לאמצעי הגנה מפני טורפים הבורחים מפניו..החתולים והכלבים ישחררו בזמן בהלה את התוכן ה"ריחני" מאותן בלוטות. הריח יהיה לא נעים ויזכיר דגים רקובים, ומי שלא מודע עלול לפרש אותן בצורה שתוביל לאבחנה שגויה ובעיות מיותרות.

ישנם מקרים כמו: תזונה לא מאוזנת, עצירויות, השמנת ייתר , חסימה פיזית של הפרווה שתימנע את עשיית הצרכים וריקון הבלוטות, גיל מבוגר ,אי סבילות למזון(חלבון מין החי) , גורמים אלו יגרמו לשיבושים בריקון השקים האנליים ויגרמו לסימן של ריח רע העולה מבעל החיים באופן קבוע, זה הזמן שהבעלים התלוננו על מצב בו הכלב מסריח ללא הפסקה...הכלב או החתול יראו סימנים של אי נוחות וינסו להקל על תחושותיהם ע"י גרירה של הישבן או ירדפו אחר הזנב. הלחץ שיוצר הנוזל וחוסר ניקוז של השקים האנליים, יכול ליצור דלקת או זיהום ואף להסתיים בכיבים או מורסות. היות והקרבה של השקים ממוקמת קרוב לפי הטבעת , הזיהום יכול להיות יותר רציני.לכן, חשוב שניהיה ערניים לבעלי החיים , לריח חריג, למרקם הצואה, וכמובן לגשת מבעוד מועד לבדיקה אצל וטרינר.


במקרים של זיהום ,הווטרינר ישקול לתת טיפול אנטיביוטי, ינקז את הבלוטות, ישעה קומפרסים, וינחה את הבעלים על שמירה של בעל החיים על הגינה ומעקב שהתופעה לא תחזור.במקרים כרוניים וחמורים יותר, כמו אבצס, ישקול הווטרינר על טיפול כירורגי של הסרת השקים. אני ממליצה על מתן תזונה נכונה לחיות המחמד, שמירה על עודף משקל, בדיקה שיגרתית אצל וטרינר יכולים לסייע במניעה של בעיות ולשמור את בעלי החיים שלנו בריאים!


לבריאות שלמה!

ד״ר טלי אלוני וטרינרית.

bottom of page