top of page

מהם דובוני הקורים?

כיצד הזחלים עלולים להיות מסוכנים מאוד לכלב? לא הרבה יודעים וערים לתופעה שלאחר הגשמים הראשונים, כאשר הארץ מתכסה צמחייה ירוקה, מנצנצות לאור השמש פיסות משי לבנבנות בגודל כף יד, מתחת ליריעות הקורים חיים זחלים באורך של 3-5 מילימטר כל אחד, הבוגרים השמנמנים שנקראים "דובונים" ,הם זחלים של אחד מסוגי הפרפרים הקרוי בשם "דובון הקורים" oncogyan loewi והם יהפכו תוך זמן קצר לפרפרי לילה יפים.

הזחלים מפרישים קורים מפתח הנמצא בבלוטה בשפתם התחתונה, וקורים אלה יוצרים מטווה המכסה אותם, ומשמש להם כהגנה מפני מזג אויר, מטיפות הטל והגשם. בגלל גודלם המזערי הזחלים אינם יכולים לחמם את עצמם ולכן הם ישנים זה לצד זו בתקופה זו של חייהם, אוכלים, נעים, נחים וישנים ביחד, וכך בעצם שומרים על חום גופם. תזונת הזחלים היא הצמח עליו הם בקעו, לאחר שיסיימו לכרסם אותו, יעברו יחד, תוך טווית קורים לעצים וצמחים סמוכים.


למיני הזחלים השונים יש זיפים קשים וחדים המשמשים להגנה. במינים מסוימים הזיפים מכילים רעלים צורבים המופרשים בנגיעה, שגורמים לגירויי הנשימה וצריבה במגע עימם. הכלבים כחלק מהתנהגות נורמלית ומינית של סקרנות ובדיקת הסביבה שלהם, יתכן שבטיולים ילקקו או יבלעו זחלי פרפרים שונים בעלי זיפים הגורמים לצריבה ושיתוק מקומי זמני של העצבים עד כדי חנק.


ד"ר טלי אלוני מספרת על מקרה שהגיע לטיפול במרפאה עם כלב שנוהג הבעלים לשוטט עימו בפרדסים ובשדות של אזור השרון. הכלב הגיע עם סימנים של נפיחות בבסיס הלשון, קשיי בליעה, ריור מוגבר ורוב הזמן הלסת התחתונה הייתה מעט שמוטה. לאחר בדיקות מקיפות וסריקת חלל הקיבה והלוע לאיתור טפילים או גופים זרים  התברר מלבד גירוי ונפיחות של אזור בית הבליעה אין ממצאים נוספים. הכלב טופל בטיפול אנטי דלקתי וטיפול אנטיביוטי רחב טווח, מזון רך ומעקב של 24 שעות לשלול מצוקה של נשימה.


איך נזהרים מהזחלים?

במקרים של כלבים שבלעו או ליקקו זחלי תהלוכן מומלץ!! לשים לב להתנהגות של הכלב בחיק הטבע במיוחד בעונת החורף, למנוע ליקוק של זחלים שונים.


במקרה של פגיעה להגיע למרפאה למתן טיפול תומך ומידי: מתן חמצן, היסטמינים, אנטיביוטיקה ועוד..

bottom of page