מחלת ברוצלוזיס בכלבים

על מחלת ברוצולוזיס בכלבים, מימדיה בישראל, דרכי אבחון טיפול ומניעה. המרפאה הוטרינרית רמת אביב מבצעת בדיקות לאבחון המחלה.

קצת על המחלה החיידק ב. קאניס, הינו חיידק גרם שלילי קטן תוך תאי, קוקובצילוס אארובי. החיידק, ככל חיידקי הברוצלה נצמד לממברנות מוקוטיות. חומרת המחלה קשורה באופן פרופורציונאלי לכמות החיידק החודר לגוף. לאחר התרבות בקשרי הלימפה, החיידק מופיע בדם לאחר 7-30 ימים מההדבקה עם זיקה לאיברים כגון ערמוניות, רחם ושליה. החיידק יכול להישאר בדם למשך שנים וכן באיברים פנימיים ובקשרי לימפה.

המצב היום בישראל עד לעת האחרונה לא היה ידוע על נגיעות כלבים בב. קאניס בישראל. לאחרונה נתגלתה נגיעות של החיידק בכלבות שהפילו בבתי גידול בצפון הארץ ונמצאו חיוביות בבדיקות סרולוגיות לחיידק. כלבות נוספות מאותו בית גידול נמצאו חיוביות. המחלה הינה מחלה מחייבת דיווח לשירותים הווטרינריים לפי פקודת מחלות בעלי חיים. בכל מקרה של חשד למחלה יש לשלוח דגימת סרום ודגימת דם מלאה לכל הפחות למכון הווטרינרי. במקרי הפלה כדאי לצרף נפל ו\או מטוש מהפרשות רחם. הביטוי העיקרי של המחלה בכלבים (אם קיים) הוא פגיעה בפוריות- חוסר פוריות, הפלות והגדלת אשכים בזכר. החיידק מסכן מאוד כלבי רבייה ובתי גידול, ואף עלול להדביק בני אדם.

הבטי בריאות הציבור מחלת הברוצלוזיס הינה מחלה זואונוטית. בני אדם עלולים להידבק בחיידק, על אף שהם עמידים יחסית לזיהום שנגרם על ידו. הדבקה של בני אדם מתרחשת דרך מגע עם נוזלי המלטה או זרימה נגועה ואנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת נמצאים בסיכון. הסימנים כוללים חום ממושך, כאבי שרירים, הזעות בלילה והרגשה כללית לא טובה. תתכן הדבקה ללא סימנים והחלמה ספונטנית.

תפוצה התפוצה היא כלל עולמית אולם דיווחים מגיעים לרוב מדרום מערב ארה"ב, מרכז ודרום אמריקה, סין ויפן. ישנם דיווחים גם מאירופה ומקנדה. ידוע על הדבקת כלבים, איילי צפון ובני אדם בב. קאניס. ניו זילנד ואוסטריה חופשיות מהחיידק. אין מידע על מדינות מזרח אירופה.

כיצד מחלת הברוצלוזיס מועברת? העברת המחלה מתבצעת על ידי חשיפה לנוזלי גוף של בעל חיים נגוע, זרמה, נוזלים שהופרשו בעקבות הפלה\המלטה, נפילים, חלב או שתן. ההעברה העיקרית של המחלה היא בעיקר דרך הפה, האף או הקוניוקטיבה. יכולה גם להתבצע העברה של החיידק דרך מגע מיני. להדבקה דרך אארוסולים יש חשיבות רבה בכלביות צפופות. תתכן גם העברה דרך עצמים שמועברים מבעל חיים נגוע לבעל חיים לא נגוע, אל עף ששרידות חיידק הב. קאניס בסביבה נמוכה יחסית. החיידק מושמד בקלות על ידי מחטאים אוניברסליים כגון אמוניום רבעוני, אקונומיקה, אלכוהול, יוד וכו'. כלביים (גם מהבר) הם המאכסנים הטבעיים של החיידק. המחלה מופיעה בדרך כלל בכלביות ובמקומות בהם הכלבים בצפיפות גבוהה, ופחות בכלבים המוחזקים באופן פרטי. המחלה היא כרונית, וקשה מאוד להעלים את החיידק לחלוטין.

מהם הסימנים הקליניים במחלת הברוצלוזיס?

במערכת המין

· חוסר פוריות בכלבים ובכלבות.

· מוות עוברי מוקדם\מאוחר או הפלה עקב דלקת נמקית חריפה של השליה והפלה בעקבותיה.

· דלקת באשכים ו\או בשק האשכים ו\או באפידידימיס, ולכן הגלדת אשכים.

· אטרופיה של האשכים (במצב כרוני).

סימנים כלליים

· כאבים בעמוד השדרה, פרזיס או שיתוק של גפיים אחוריות- דיסקוספונדיליטיס.

· לימפאדנופתיה.

· הגדלת הטחול.

· דלקת בעין (Uveitis).

· הליכה כאובה\צליעה.

· עייפות\אובדן משקל.

· אוסטאומיליטיס (נדיר).

· דלקת במנינגים וסימנים עצביים (נדיר).

· בדרך כלל אין חום.

· תתכן הדבקה א-סימפטומטית.

· תמותת כלבים מהמחלה היא נדירה, על אף שהתחלואה יכולה להיות באחוזים גבוהים, אם מדובר במקום שבו הכלבים נמצאים בצפיפות גבוהה.

כיצד מאבחנים את הברוצלוזיס? האבחון מתבצע על פי סימנים קליניים ובדיקות נוספות. בדרך כלל יש לנקוט בלפחות שתי שיטות אבחון, כשבעל החיים עודנו בחיים.

ממצאים מעבדתיים

· ספירת דם, פאנל ביוכימי ובדיקת שתן בדרך כלל תקינים. לעיתים ניתן לראות עליה בכדוריות הלבנות עקב נויטרופיליה, ריכוז גלובולינים גבוה ו\או אלבומין נמוך.

· בדיקת זרע ספירה נמוכה, ראשי תאי זרע מנותקים, צורה בלתי נורמלית של תאי זרע. לעיתים לא ניתן לראות כלל תאי זרע בזרימה.

· הדמיה לעיתים ניתן לראות דיסקוספונדיליטיס מוקדי או רב מוקדי. באולטראסאונד ניתן לראות לעתים צורה לא רגילה של בלוטת הערמונית בזכרים.

· בדיקה במעבדה לברוצלוזיס בחשד לב. קאניס, יש לשלוח למעבדה במכון הוטרינרי את הדגימות הבאות; - דם מלא ב EDTA. - נסיוב. - נפל (אם יש) כשהוא ארוז היטב. - מטוש וגינלי מכלבות חשודות.

מהו הטיפול והמניעה של מחלת הברוצלוזיס? עקב הסיכון להפצת החיידק מומלץ להמית המתת חסד כלבים מבתי גידול. גם בכלבים שהם חיות מחמד המתת חסד צריכה להישקל. עיקור\סירוס של כלבות\כלבים נגועים מורידים את הסיכוי להעברת החיידק, אך לא מונע אותו. מומלץ שילוב של אנטיביוטיקה ממשפחת הטטרציקלין עם אנטיביוטיקה נוספת. כיוון שהחיידק הינו תוך תאי, טיפול אנטיביוטי בדרך כלל אינו מצליח להעלים אותו לחלוטין. אחרי הטיפול האנטיביוטי, יש לחזור על הבדיקות אחת לשלושה חודשים. כיום, לא קיים חיסון נגד החיידק. מניעה בכלביות- בדיקות תקופתיות של הכלבים בכלביות, הכנסת בעלי חיים חדשים רק לאחר בדיקות המוכיחות חופשיות, רבייה רק בשימוש בעלי חיים שנדבקו ונמצאו חופשיים מהחיידק.

בימים אלו מתקיים מבצע "נותנים כַּפָּה" מטעם ההתאחדות הישראלית לכלבנות כשירות לחבריה. ד"ר טלי אלוני שמחה שגויסה למבצע חשוב כמו זה, ולתת כתף ל"נותנים כַּפָּה". המבצע התחיל ביום שלישי ה27.4, ניתן ליצור קשר להרשמה באתר ההתאחדות לכלבנות.

קישור לאתר- https://www.ikc.org.il למעוניינים לבצע בדיקות ברוצלוזיס פרטיות, מוזמנים ליצור קשר לתיאום עם המרפאה הוטרינרית רמת אביב.