top of page

המעגל המופלא של החתולים (יחום, הריון, המלטה)

מחזור היחום של החתולה הינו יוצא דופן, מורכב מ 4 שלבים עיקריים: שלב פרואסטרוס, האסטרוס, מטאסטרוס, שלב האחרון האנסטרוס.

כל שלב מאופיין בתכוניות יחודיות משלו: • שלב 1: פרואסטרוס התפתחות הזקיקים בשחלות וברירית הרחם, שלב זה נמשך כיומיים, הנקבה לא פוריה ואינה מציעה את עצמה לזכרים. • שלב 2: אסטרוס - הינו השלב הבולט שנמשך כ10-14 ימים, החתולה מבייצת רק במידה והתרחש מפגש מיני, זמן בו הגורם לביצית להשתחרר מהשחלה. • שלב 3: - מטאסטרוס – שלב בו מופיע "גופיף הצהוב" – המעלה את רמות הפרוגסטרון ובונה את רירית הרחם. • שלב 4 - אנאסטרוס - השלב האחרון בו הנקבה אינה פעילה מינית ולמעשה זהו השלב הרגוע בין יחום ליחום.


חתולות מגזעים שונים מתייחמות בתדירויות שונות ,סיאמיים למשל, מגיעים לבגרות מינית בגיל 4-5 חודשים. כמו כן, היחום הוא עונתי, באביב היא העונה הלוהטת כאשר הימים מתחילים להתארך , כמו כן חתולות החיות בבית מושפעות מתאורת מלאכותית ולכן יכולות להתייחם גם בחורף. לחתולות יש יותר ממחזור אחד בשנה, הדרך היחידה למנועה יחום היא על ידי ניתוח- עיקור. במידה והחתולה מתגוררת בחוץ חשוב לעקר כמה שיותר מהר.


סימנים העיקרים ליחום בחתולות:

בתחילת היחום התנהגות החתולה משתנה, החתולה הופכת לפתע ידידותית יותר, כלפי חתולים אחרים וכלפי בני אדם. היא מתחככת ומתלטפת , הזנב יזוז מצד לצד, תשמיע יללות קולניות כמו יללה של כאב.

מנקה יותר את איברי גופה, בשלב זה החתולה תפריש הפרשה שקופה, התיאבון יפחת, תרסס בשתן את כל המשטחים בבית. בשלב זה, ניתן יהיה לבצע בדיקת מעבדה ולבדוק האם החתולה נמצאת ביחום, חשוב לשים דגש על בריאות המזון שיכיל רכיבים חיוניים להמשך במידה ונרצה להרביה את החתולה. בזמן היחום, רצוי שהחתולה תשאר בבית ולא תצא לטייל בחוץ! הקפידו לסגור חלונות ודלתות שכן היא תעשה הכל כדי לצאת החוצה.

במידה ויש זכרים בבית שאינם מסורסים יש להפריד בניהם בתקופת היחום. אם מדובר בהרבעה יזומה, יש להביא את הנקבה אל טריטוריה של הזכר, המסומנת בשתן שלו, ההזדווגות עצמה לוקחת כמה שניות בודדות שבסופן החתולה מרחיקה את הזכר מעליה ביללות אבל, בהמשך היום תיהיה מוכנה לקרבתו שנית.


הריון

מהלך הריון אצל חתולה כ-9 שבועות, במידה והחתולה הרה, ניתן לבדוק על ידי בדיקת הפטמות והבטן, הפטמות יהפכו לורודות, הבטן תלך ותתפח, בדיקה אצל וטרינר באולטרסאונד תוכל לאשר בוודאות הריון.

הוטרינר ינחה אתכם לגביי התזונה שלה ומה היא זקוקה בזמן תקופת ההריון ואחרי ההמלטה. תאבון של החתולה מתגבר, תעלה במשקל , שינוי התנהגותי החתולה הופכת ליותר רגועה , תישאר קרובה ליד הבית, תמעיט לצאת לטיולים ארוכים, לקראת סוף ההריון תתחיל לחפש לה מקום להמליט, זה הזמן להכין קופסת קרטון המלטה לרפד אותה במגבת ולאפשר לה ללמליט במקום שקט ונסתר.

חשוב בזמן זה להעניק טיפול נגד פרעושים כדי למנוע הופעת אנמיה, אין לתת חיסונים בזמן ההריון.


המלטה

החתולה תתמקד במקום בו בחרה מראש, לרוב נסתר וחמים, קצב הנשימה שלה מתגבר והיא תתחיל באטיות את תהליך ההמלטה, יתחילו לצאת נוזלים והחתולה תתחיל ללחוץ את הולדים החוצה. לחתולה שליטה מצוינת בהמלטה והיא לא תזדקק לעזרתנו. הגור הראשון יוצא מתעלת הלידה כשהוא עטוף בשק הריון, האם תלקק את הגור ותסיר ממנו את שק ההריון בשיניה. בדרך זו על ידי ניקוי פני הגורים היא מקלה עליהם בנשימה, ומעודדת אותם לשאוף ולנשום אויר באופן חופשי. בין גור לגור עשוי להיות התאוששות של כ-5 דקות ומהלך ההמלטה יכול להמשך עד יממה. אין להפריע לה!


בסיום ההמלטה השיליה נפלטת מהגוף והחתולה תאכל אותה מיד,(תוצר ביולוגי מזין מאוד עבור החתולה שייתן לה אנרגיה למהלך הימים הבאים) בזמן זה החתולה זקוקה לשקט ומנוחה.

בזמן ההנקה, החלב שנקרא הקולוסטרום שהחתולה מייצרת בימים הראשונים מעניק הגנה לגורים מפני מחלות, החתולה מניקה למשך זמן מוגבל ובשלב מסוים היא תקום ותאלץ את הגורים להינתק ממנה.

חשוב לזכור! בזמן ההנקה תהליך ייצור החלב גובה אנרגיות גבוהות מהחתולה, זהו הזמן לדאוג למרכיב תזונתי מלאה בתקופת ההריון וההנקה .

bottom of page