top of page

מהם אפילפסיה פירכוסים ועוויתות אצל כלבים וחתולים

אוטיה כלבה בת 15, מעורבת, מעוקרת, בריאה בדרך כלל, הובאה למרפאה הוטרינרית רמת אביב כשהיא סובלת מפרכוסים שנמשכו מעל 3 דקות, תדירות בין ההתקפים חזרו על עצמם בזמן קצר. זהו מקרה נחוץ לטיפול דחוף במרפאה , לפנות מידית!!!

עוויתות הן תנועות לא רצוניות, החוזרות על עצמן בתדירות גבוהה, בין אם מתרחשת באיבר מסויים, רגל קדמית/אחורית, שרירי פנים או בכל הגוף. עוויתות מתרחשות עקב איתות עצבי לא תקין שמגיע בדר"כ במוח, אשר גורם לכווץ והרפיית שרירים בתכיפות גבוהה מאוד. מצב של עוויתיות מעל 3 דקות או מספר התקפי עוויתות בזמן קצר- מסכן חיים!! ומחייב פניה לוטרינר


הגורמים לעוויתות רבים ומגוונים

היפו-קלצמיה- רמת סידן נמוכה מידי בדם

אפילפסיה

הידרוצפלוס

גידולי מוח- ראשוניים או גרורות

דלקת של קרומי המוח או של המוח על רקע זיהומי

התייבשות חמורה

היפוגליקמיה-" נפילת סוכר" ירידה דרמטית של גלוקוז(סוכר) בדם.

הרעלות-  לרוב בתקופת הקיץ, בעיקר הרעלות של זרחנים אורגנים(חומרי הדברה) , או רעלנים נוספים, לרוב יראו הרבה הקאות ושלשולים בנוסף לעוויתות, שהולכות ומתגברות בעוצמתן.

דר' טלי אלוני  מדגישה כי כאשר הפרכוסים נמשכים מעל 3 דקות, או מספר התקפים קצרים יותר שחוזרים על עצמם, נחוץ טיפול דחוף ומיידי ויש לפנות לווטרינר. 


ד"ר טלי אלוני  מציעה כמה טיפים למניעת המחלה ודרכי התמודדות עמה

להמנע ממתן תרופות בבית ללא פיקוח של וטרינר. בזמן התקף: יש להזהר שלא להחדיר אצבעות אל פיו של הכלב המפרכס, כוון שהוא לא שולט בשריריו ועלות בטעות לנשוך. הוטרינר ייתן טיפול ראשוני להפסקת העוויתות למנוע פגיעה מוחית קשה. במקביל הוטרינר יחל אבחון מקיף של גורם הבעיה והטיפול יהיה בהתאם. זכרו! כלבים אפילפטיים יכולים לחיות שנים ארוכות עם טיפול מתאים.

מומלץ לבצע אחת לחצי שנה בדיקת דם לתפקודי כבד וכליות . לשלול שימוש כרוני ופגיעה מתרופות אנטי אפילפטיות.

bottom of page